We verplaatsen ons allemaal voortdurend. Om naar ons werk te gaan, om boodschappen te doen, om naar het strand te gaan en om familie en vrienden op te zoeken. Je wilt zonder al te veel gedoe van A naar B komen. In de gemeente Castricum kun je veilig van A naar B en daar investeert de VVD ook in. We kiezen voor betere fietsverbindingen en voetpaden, met bijzondere aandacht voor de snelheid van elektrische fietsen. Een goede bereikbaarheid betekent ook dat je dicht bij jouw huis kunt parkeren. Het maakt daarvoor niet uit of je een elektrische auto hebt of een auto die rijdt op diesel of benzine. Wel gaan we mee met de ontwikkelingen en maken we het neerzetten van laadpalen mogelijk waar het nodig is zonder de andere automobilisten te kort te doen. We blijven rekening houden met groeiend autobezit.
► In woonwijken nemen we maatregelen om de
snelheid van auto’s te verlagen. Onze kinderen moeten veilig naar school
kunnen. Daarom willen wij alle schoolroutes opnieuw bekijken op
verkeersveiligheid. We gaan de resultaten van de pilot “Dorpsstraat autoluw”
evalueren en na overleg met omwonenden, belangenorganisaties en ondernemers
vervolgafspraken maken.
► Het is belangrijk dat je veilig over straat
kunt. Daarom willen we actief handhaven op fietsen in voetgangersgebieden en
brommers op fietspaden. Verkeersmisbruikers en vandalen op drukke plekken en
volle straten zoals bijvoorbeeld in de Dorpsstraat en rondom scholen worden
hard aangepakt.
► We gaan met de regio in gesprek over een goed
en veilig fietsnetwerk. Die goed onderhouden, veilig en begaanbaar is voor de
snelle en minder snelle fietser. Dit fietsnetwerk moet nieuwe en snellere
doorfietsroutes bieden tussen onze kernen, voldoende stallingsruimte hebben en
willen we er voldoende oplaadplaatsen aanbieden voor elektrische fietsen.
► Ook onze wandelroutes moeten begaanbaar blijven
voor iedereen. Ook als je slechter ter been bent of met de kinderwagen
rondloopt. Zo willen wij met woonwijken in gesprek gaan over de gevaarlijke
verkeerssituaties om die samen op te lossen, en maatregelen om hardrijden in
woonwijken en verblijfsgebieden tegen te gaan. In het bijzonder kijken we naar
de veiligheid rondom scholen en de route daarnaartoe.
► Wij vinden dat iedereen genoeg ruimte moet
hebben om zijn auto kwijt te kunnen in zijn eigen buurt en zijn fel tegen
betaald parkeren in onze dorpen en woonwijken. Hier hebben we in 2020 normen
voor vastgesteld en die gaan we ook naleven. Om onze straten bestendig te maken
tegen heftige regenval kiezen wij voor waterdoorlaatbare tegels. In woonwijken
met parkeerproblemen gaan we op zoek naar extra parkeermogelijkheden.
De inwoners van de
gemeente Castricum maken massaal gebruik van het openbaar vervoer, en in het
bijzonder de trein. We koesteren dan ook de rechtstreekse NS-intercity
verbindingen en blijven actief lobbyen voor het behoud van zowel deze treinverbindingen
als onze busverbindingen want dit houdt onze gemeente goed bereikbaar. We
werken in samenspraak met inwoners aan een structurele oplossing van de
spoorwegovergangen in Castricum. En ook op dit punt zijn we realistisch, een
structurele oplossing vergt medewerking van de Provincie en andere
belanghebbenden, zoals bijvoorbeeld ProRail. Niet alleen het OV maar ook onze
wegen zijn erg belangrijk voor de bereikbaarheid van onze gemeente. Hier gaan
we dan ook zuinig mee om en zijn voorstander van nieuwe verbindingen.
► Om onze gemeente goed bereikbaar te houden zijn
wij voor de aanleg van een rotonde aan de N203, met een ontsluiting naar
Noord-End. Zo hoeft verkeer naar bijvoorbeeld de bloemen of de sportvelden niet
om te reiden door het dorp. Ook willen wij het kruispunt tussen de Zeeweg en de
N203 herinrichten met een directe doorsteek naar de Uitgeesterweg richting
Akersloot. En willen wij beter verbonden zijn met de noordrand van de regio
Amsterdam door de aanleg van een verbinding tussen de A8 en de A9.
► Om overlast van doorgaand verkeer in onze
gemeente te beperken zijn wij voor de zo snel mogelijke realisatie van de
aansluiting van de Zandzoom en bedrijventerrein Boekelermeer op de A9.