Schriftelijke vragen Afslag A9 Heiloo

Castricum, 11 september 2019

Geacht college,

Zojuist bereikte ons het nieuws dat de Raad van State de bestemmingsplannen voor aanleg afslag A9 heeft vernietigd. Dit vanwege de stikstofuitspraak.

Een handjevol klagers heeft weer een nieuwe stok gevonden om mee te slaan. Het gevolg hiervan is dat duizenden mensen gedupeerd worden. Onze dorpen: Limmen , Akersloot en Bakkum blijven voorlopig de verkeersafvoerput van de regio waarlangs hardwerkende regiogenoten dagelijks hun weg naar de A9 zoeken. De veel besproken luchtkwaliteit en verkeersveiligheid gaan blijkbaar voor de rechtstaat niet op voor alle inwoners van ons land.

Wij hebben hierover de volgende vragen:

1.      Is het naar uw mening mogelijk dat de aanleg van de afslag Heiloo compleet van tafel kan raken, of is de uitspraak slechts een nieuwe hobbel op de weg naar realisatie?

2.      Zijn er op dit moment al woningen in aanbouw in Zandzoom, die alleen gerealiseerd hadden mogen worden als de afslag een feit was?

3.      Zijn er projecten op handen die meteen dienen te worden stilgelegd?

4.      Mocht de afslag niet worden gerealiseerd, krijgen de degenen die hiervoor in de buidel hebben moeten tasten dan hun inleg terug?

5.      Dagelijks rijden er duizenden voertuigen door het uitblijven van de afslag A9 door onze woonkernen. Welk effect heeft dit op de leefbaarheid en luchtkwaliteit in die kernen?

6.      Bent u bereid maatregelen te treffen om deze kernen tijdens de spits te ontzien? Zo ja, aan welke denkt u dan? Zo nee, waarom niet? Dagelijkse files en opstoppingen zorgen er nu voor dat oversteken levensgevaarlijk dreigt te worden.

7.      Heeft het college, of is zij voornemens, mogelijk met andere gemeenten bezwaar aan te tekenen tegen deze uitspraak?

8.      Bent u voornemens om zsm met de provincie in contact te treden en de gedeputeerde om opheldering te vragen. En kunt u ons informeren welke stappen hij gaat ondernemen.

9.      Bent u bereid om de minister van Infrastructuur en Waterstaat te vragen om een maatregelen te nemen, om de afslag z.s.m. aan te laten leggen?

10.  Kunt u aangeven hoeveel geld wij als gemeente al hebben geïnvesteerd in deze afslag?

Namens de VVD Fractie

Rob Dekker