VVD vraagt opnieuw aandacht voor stijgend wapenbezit jongeren

De VVD-fractie maakt zich zorgen om het wapengebruik onder jongeren en heeft hierover vragen gesteld aan het college van burgemeester en wethouders. Regelmatig duiken in de media berichten op van steekpartijen, waarbij zeer jeugdige daders bij betrokken zijn. De VVD dringt er opnieuw op aan te bekijken of in Castricum een campagne kan worden gestart die jongeren ertoe moet bewegen vrijwillig hun wapens in te leveren.

Het is niet de eerste keer dat de VVD dit onderwerp ter discussie stelt. Ook in januari van dit jaar stuurde de VVD een reeks vragen naar het college. In reactie daarop lieten burgemeester en wethouders weten met de politie in overleg te zijn over wapenbezit onder jongeren. Ook werd toen gesteld dat preventief fouilleren toen niet aan de orde was. De reactie van het college destijds was summier. Sindsdien hebben er diverse gewelddadige incidenten plaatsgevonden in Castricum. In de berichtgeving van de NOS en andere media zien wij ook steeds meer meldingen van geweld op straat. Daaruit blijkt dat de straatcultuur aan het verharden is en het wapenbezit onder jongeren, ook ver buiten de grote steden, steeds verder stijgt. Van het college wil de VVD onder meer weten wat er in Castricum sinds januari is ondernomen om het wapenbezit onder de jeugd terug te dringen

De volgende heeft het college daarom de volgende vragen gesteld:

• Zijn er naar uw indruk en die van de politie meer wapens in omloop in Castricum?
  • Bent u bereid om in navolging van andere gemeente te kijken, of een campagne lever je wapen in, ook voor Castricum een optie is?

• Is er iets te zeggen over de jongeren die dit betrof, de JOP heeft een aanzuigende werking op jongeren vanuit de wijde omtrek, waren het lokale jongeren of van aanpalende gemeente(zo ja welke gemeente)?
  • Kunt u iets zeggen over de consequentie die dit voor hen heeft of hun ouders?
  • Heeft u (of politie) voldoende middelen om nu zonder reden personen te fouilleren, de pakkans moet omhoog wat ons betreft?