Geachte leden,

Onderstaand geven wij in de Nieuwsbrief, februari 2021, uitleg en informatie over het tijdschema en de te volgen procedure rondom de Gemeenteraadsverkiezingen 2022. Wij, als BUCH-bestuur, willen samen met u er zorg voor dragen dat in de vier BUCH-gemeenten goede verkiezingsprogramma’s worden geschreven en vier goede kandidatenlijsten worden samengesteld  U wordt uitgenodigd ons daarbij te helpen

Tijdschema en procedure Gemeenteraadsverkiezingen 2022

1. Woensdag 16 maart 2022 gemeenteraadsverkiezingen 2022

Op 16 maart 2022 vinden de volgende gemeenteraadsverkiezingen plaats.  Wij, als VVD-BUCH bestuur, zijn inmiddels begonnen met de voorbereidingen voor de verkiezing van de nieuwe gemeenteraad in 2022.

2. Vaststellen van kandidatenlijsten en verkiezingsprogramma’s

Er twee zaken die belangrijk zijn voor de komende verkiezingen in 2022 en waarvoor u als VVD-lid de belangrijkste ‘vaststellende’ stem heeft, nl.

• Vaststellen van de vier afzonderlijke kandidatenlijsten voor de gemeenten Bergen, Uitgeest, Castricum en Heiloo
  • Vaststellen van de vier verkiezingsprogramma’s voor de BUCH-gemeenten

3. Houden van drie Algemene Ledenvergaderingen in 2021

In de Statuten en Huishoudelijk reglement zijn de regels en termijnen opgenomen, die ervoor zorgen dat u als lid op een goede manier bij de voorbereidingen wordt betrokken. Centraal tijdens de voorbereidingen staan de drie Algemene Ledenvergaderingen, afgekort als ALV, waarbij wij samen u belangrijke besluiten nemen.

ALV 1 - vaststellen Kaderstellend advies - uiterlijk 1 juni a.s.

• Tijdens de eerste ALV wordt het Kaderstellend Advies vastgesteld
  • Met het Kaderstellend Advies wordt de basis gelegd van een ordentelijk verloop van de kandidaatstellingsprocedure
  • Het Kaderstellend Advies bevat alle spelregels die wij met u afspreken over de procedure in de gemeenteraadsverkiezingen, bijv. hoeveel kandidaten op de lijst komen, of de lijsttrekker apart wordt gekozen etc.

Opmerking:

ALV-1 wordt op één centrale plaats omstreeks mei 2021 binnen de BUCH-gemeenten gehouden

ALV-2 - vaststellen verkiezingsprogramma’s en voorlopige groslijst - uiterlijk 1 oktober a.s.

• In het verkiezingsprogramma 2022 staan de standpunten en plannen van de VVD voor de vier afzonderlijke gemeenten
  • De groslijst is de voorlopige lijst van personen die hebben gemeld dat ze graag kandidaat willen zijn voor de gemeenteraadsverkiezingen
  • De groslijst is niet de kandidatenlijst

Opmerking:

ALV-2 wordt op vier afzonderlijke dagen in de maand september en op afzonderlijke locaties in Bergen of Uitgeest of Castricum of Heiloo gehouden, m.a.w. geen centrale vergaderlocatie binnen één van de BUCH-gemeenten

ALV-3 - vaststellen definitieve kandidatenlijst - uiterlijk 1 december a.s.

• De vier definitieve kandidatenlijsten worden in de vier gemeenten door de leden in de betreffende gemeente vastgesteld,
  • De kandidaten zijn in de volgorde geplaatst zoals zij ook op de uiteindelijke kieslijst verschijnen

Opmerking:

ALV-3 wordt op vier afzonderlijke dagen in de maand november en op afzonderlijke locaties in Bergen of Uitgeest of Castricum of Heiloo gehouden, m.a.w. geen centrale vergaderlocatie binnen één van de BUCH-gemeenten

Oproep

Meld u aan als kandidaat voor de komende gemeenteraadsverkiezingen 2022. Uw opgave gaarne z.s.m. doorgeven aan de secretaris van het VVD-BUCH-bestuur, Menno Haga, mail: m.k.haga@quicknet.nl

Met liberale groet,

Bestuur van VVD-BUCH, Namens dezen,