Verkeer en bereikbaarheid

We verplaatsen ons allemaal voortdurend. Om naar ons werk te gaan, om boodschappen te doen, om naar het strand te gaan en om familie en vrienden op te zoeken. Je wilt zonder al te veel gedoe van A naar B komen. In de gemeente Castricum kun je veilig van A naar B en daar investeert de VVD ook in. We kiezen voor betere fietsverbindingen en voetpaden, met bijzondere aandacht voor de snelheid van elektrische fietsen. Een goede bereikbaarheid betekent ook dat je dicht bij jouw huis kunt parkeren. Het maakt daarvoor niet uit of je een elektrische auto hebt of een auto die rijdt op diesel of benzine. Wel gaan we mee met de ontwikkelingen en maken we het neerzetten van laadpalen mogelijk waar het nodig is zonder de andere automobilisten te kort te doen. We blijven rekening houden met groeiend autobezit.

 

       In woonwijken nemen we maatregelen om de snelheid van auto’s te verlagen. Onze kinderen moeten veilig naar school kunnen. Daarom willen wij alle schoolroutes opnieuw bekijken op verkeersveiligheid. We gaan de resultaten van de pilot “Dorpsstraat autoluw” evalueren en na overleg met omwonenden, belangenorganisaties en ondernemers vervolgafspraken maken.

       Het is belangrijk dat je veilig over straat kunt. Daarom willen we actief handhaven op fietsen in voetgangersgebieden en brommers op fietspaden. Verkeersmisbruikers en vandalen op drukke plekken en volle straten zoals bijvoorbeeld in de Dorpsstraat en rondom scholen worden hard aangepakt.

       We gaan met de regio in gesprek over een goed en veilig fietsnetwerk. Die goed onderhouden, veilig en begaanbaar is voor de snelle en minder snelle fietser. Dit fietsnetwerk moet nieuwe en snellere doorfietsroutes bieden tussen onze kernen, voldoende stallingsruimte hebben en willen we er voldoende oplaadplaatsen aanbieden voor elektrische fietsen.

       Ook onze wandelroutes moeten begaanbaar blijven voor iedereen. Ook als je slechter ter been bent of met de kinderwagen rondloopt. Zo willen wij met woonwijken in gesprek gaan over de gevaarlijke verkeerssituaties om die samen op te lossen, en maatregelen om hardrijden in woonwijken en verblijfsgebieden tegen te gaan. In het bijzonder kijken we naar de veiligheid rondom scholen en de route daarnaartoe.

       Wij vinden dat iedereen genoeg ruimte moet hebben om zijn auto kwijt te kunnen in zijn eigen buurt en zijn fel tegen betaald parkeren in onze dorpen en woonwijken. Hier hebben we in 2020 normen voor vastgesteld en die gaan we ook naleven. Om onze straten bestendig te maken tegen heftige regenval kiezen wij voor waterdoorlaatbare tegels. In woonwijken met parkeerproblemen gaan we op zoek naar extra parkeermogelijkheden.

De inwoners van de gemeente Castricum maken massaal gebruik van het openbaar vervoer, en in het bijzonder de trein. We koesteren dan ook de rechtstreekse NS-intercity verbindingen en blijven actief lobbyen voor het behoud van zowel deze treinverbindingen als onze busverbindingen want dit houdt onze gemeente goed bereikbaar. We werken in samenspraak met inwoners aan een structurele oplossing van de spoorwegovergangen in Castricum. En ook op dit punt zijn we realistisch, een structurele oplossing vergt medewerking van de Provincie en andere belanghebbenden, zoals bijvoorbeeld ProRail. Niet alleen het OV maar ook onze wegen zijn erg belangrijk voor de bereikbaarheid van onze gemeente. Hier gaan we dan ook zuinig mee om en zijn voorstander van nieuwe verbindingen.

 

       Om onze gemeente goed bereikbaar te houden zijn wij voor de aanleg van een rotonde aan de N203, met een ontsluiting naar Noord-End. Zo hoeft verkeer naar bijvoorbeeld de bloemen of de sportvelden niet om te reiden door het dorp. Ook willen wij het kruispunt tussen de Zeeweg en de N203 herinrichten met een directe doorsteek naar de Uitgeesterweg richting Akersloot. En willen wij beter verbonden zijn met de noordrand van de regio Amsterdam door de aanleg van een verbinding tussen de A8 en de A9.

       Om overlast van doorgaand verkeer in onze gemeente te beperken zijn wij voor de zo snel mogelijke realisatie van de aansluiting van de Zandzoom en bedrijventerrein Boekelermeer op de A9.