Kunst en cultuur

In Castricum zorgen we voor een rijk aanbod van culturele voorzieningen en evenementen. We zijn er trots op dat we hiermee veel bezoekers aantrekken. Daarin spelen horeca, musea, sportverenigingen, muziekverenigingen, bibliotheken en buurthuizen een belangrijke rol. Door met elkaar samen te werken dragen we bij aan persoonlijke ontwikkeling en vermaak voor jong en oud. Of het nu gaat om muziekfestival of een culinair event, in de gemeente Castricum is ruimte voor creatieve ideeën en initiatieven van onze inwoners. Het is niet aan de gemeente om te bepalen wat cultuur is.

Wij zijn trots op ons cultureel erfgoed en gaan er daarom zuinig mee om. Cultuurhistorische evenementen zoals de Sinterklaasintocht, kermissen en de Bloemendagen willen we dan ook koesteren. Wij vinden het belangrijk dat mensen die hier niet vandaan komen, de geschiedenis en cultuur in onze gemeente leren kennen. Daarom promoten wij onze lokale geschiedenis en historisch erfgoed bij zowel bezoekers als onze inwoners.

We benutten ons erfgoed voor het realiseren van educatieve en recreatieve doelen. We betrekken onze inwoners, verenigingen, scholen en ondernemers hierbij.

Wanneer je een evenement wil organiseren in onze gemeente denken wij graag mee. Zo willen wij een eenvoudige vergunningverlening voor evenementen en zijn wij voorstander van een (digitaal)evenementenloket. Bij kleinschalige evenementen passen laagdrempelige veiligheidseisen.

Een bioscoop is een belangrijke voorziening in ons dorp. Wij zijn dan ook voorstander van het behouden van deze recreatiemogelijkheid.

We vinden het belangrijk dat er meer geld beschikbaar komt voor de instandhouding van monumenten in onze gemeente en dat het nu echt tijd wordt om de evaluatie te starten voor de ambtelijke uren die beschikbaar zijn voor erfgoedzaken.