Sport en bewegen

Sporten is Sporten is ontzettend belangrijk. Sport verbindt, geeft zelfvertrouwen, plezier en ontspanning. Door te sporten zorgen we bovendien goed voor onszelf en een gezonde, duurzame en weerbare samenleving. Sport brengt ons in contact met elkaar en we sluiten er vriendschappen voor het leven. Zeker nu onze samenleving en zo ook Castricum steeds ouder wordt, is het belangrijk dat we in beweging blijven en dat sport voor iedereen toegankelijk is. Daarom werken we samen met scholen, sportverenigingen en andere maatschappelijke instellingen zodat iedereen kan sporten: elk kind, elke volwassene.

In Castricum vinden we het belangrijk dat er ook voldoende gelegenheid is voor sporters en recreanten om zowel in de buitenruimte als in sportaccommodaties te bewegen. Daarom zetten wij onder andere in op het duin- en bosgebied opengesteld houden voor alle gebruiksgroepen en willen we dat elk dorp zijn sporthal behoudt.

Wij vinden het belangrijk dat sport zo ook toegankelijk is voor mensen die beperkt worden door een handicap. Onze gemeente helpt doormiddel van een prestatiedoelstelling een vast gedeelte van de sportsubsidie om deze groep bij te staan.

De VVD wil jongeren stimuleren om te sporten en daarom werken wij nauw samen met sportverenigingen, scholen en buitenschoolse opvang om de schoolgaande jeugd zoveel mogelijk te laten bewegen.

De introductie van een dorpsloop in Castricum is een manier om onze gemeente op de kaart te zetten, onze inwoners te verbinden en mensen in beweging te krijgen. Daarom gaan wij in gesprek met organisaties van sportevenementen en sportverenigingen om dit voor elkaar te krijgen.

Sportfaciliteiten kunnen op vele verschillende manieren gebruikt worden om te kunnen sporten. Of het een bos is, een gymzaal of een grasveld. Daarom kijken wij naar optimaal gebruik van sportfaciliteiten en stimuleren multifunctioneel gebruik en betere concentratie van terreinen en accommodaties.

Veel verenigingen staan voor grote uitdagingen in de toekomst, houden ze voldoende leden, vrijwilligers en een ingewikkeld bestuurskader. De vitaliteit van verenigingen moet nog meer prioriteit hebben. We moeten niet alleen naar de kosten kijken, maar ook naar hoe waardevol een vereniging is voor onze dorpen.