Financiën, belasting en regelgeving

Wij streven naar een kleine daadkrachtige overheid die goede kwaliteit levert en doelgericht werkt. De gemeente moet zich focussen op haar kerntaken. Wij gaan liever voor minder taken die we goed uitvoeren, dan veel taken die middelmatig worden uitgevoerd.

De gemeente gaat terughoudend om met subsidies. Indien een vereniging of stichting subsidie aanvraagt dan geldt deze voor activiteiten die bijdragen aan het behalen van de maatschappelijk doelen van en met name in de gemeente.

We vinden het belangrijk dat een gemeente zuinig en verstandig met belastinggeld omgaat. Dus geven we niet meer uit dan er binnenkomt en worden tekorten binnen een bepaald taakveld primair binnen dit taakveld gedekt.

Taken die door de rijksoverheid aan de gemeente worden opgelegd of overgedragen gaan gepaard met voldoende financiële middelen om deze taken goed uit te kunnen voeren.

We vinden het belangrijk dat de raad meer invloed krijgt bij het toekennen van subsidies.

We willen het ondernemers bij evenementen niet onnodig lastig maken. Daarom gaan we leges en regels voor evenementen herzien om te zorgen voor begrijpelijke en eenvoudige regelgeving voor het organiseren van activiteiten en evenementen door verenigingen, stichtingen en ondernemers.

Ook zijn wij voor het afschaffen van tijdelijke voorwaarden die in verband met corona ingesteld zijn voor activiteiten en evenementen. Deze tijdelijke voorwaarden mogen geen blijvend karakter krijgen.

Gemeenschappelijke regelingen zien hun taakopvatting soms ruimer dan waarvoor ze in het leven zijn geroepen. Hier gaan wij liever voor een minder ruime taakopvatting die goed wordt uitgevoerd, dan voor steeds verder uitdijende gemeenschappelijke regelingen.

Periodieke herijking van jaarlijkse terugkerende subsidies. Voldoen ze nog aan de maatschappelijke doelen en staat datgene dat bereikt wordt in verhouding tot het verleende subsidiebedrag.

Wij willen meer controle op de uitgaven van de gemeenschappelijke regelingen en werken met ambitieuze taakstellingen. Daarom vinden wij dat voorstellen voor nieuwe gemeentelijke taken vergezeld dienen te gaan met een inschatting van de eenmalige en jaarlijkse kosten van de ambtelijke ondersteuning.

Een gemeente is pas gezond als de financiën op orde zijn. Belastinggeld wordt verdiend door onze ondernemers en inwoners. Daar gaan we zuinig en verstandig mee om. De belasting houden we zo laag mogelijk. Gemeenten krijgen echter steeds meer taken en de gemeentelijke financiën staan in alle gemeenten onder druk. Daarom is het belangrijk dat de gemeente helder en transparant verantwoording aflegt over de besteding van belastinggeld.

De uitgaven en inkomsten van de gemeente zijn transparant. De begroting en het jaarverslag zijn helder leesbaar. Bewoners en ondernemers krijgen jaarlijks eenvoudige inzage waaraan geld is besteed en welk effect is bereikt.

Wonen is een recht. Daarom houden wij de woonlasten, waaronder de OZB, zo laag mogelijk.

De gemeentelijke leges zijn zoveel mogelijk gebaseerd op de kostprijs.

Wij vinden het niet eerlijk als iedereen opdraait voor de kosten van de ander, ‘de gebruiker betaalt’ is daarom het uitgangspunt, het is niet acceptabel als alle kosten op onze inwoners afgewenteld worden.

Voor vervanging van een gestolen rijbewijs of identiteitsbewijs hoef je niet te betalen. Zo’n situatie is al vervelend genoeg.